Spánok a postele zohrávajú v histórii ľudstva významnú úlohu. Dôkazom toho sú aj tieto tri príbehy, v ktorých vystupujú populárny „bítlsák“ či jeden z najvýznamnejších štátnikov 20.storočia.
Spánok pomohol Britom vyhrať II. svetovú vojnu
Winston Churchill sa svojho času zveril novinárom, že jeho zvyk dopriať si popoludňajší spánok mu pomohol robiť rozhodnutia potrebné na víťazstvo v II. svetovej vojne: „Spával som v čase medzi obedom a večerou. Normálne, v pyžame a v posteli. A nemyslite si, že som toho počas dňa stihol spraviť menej. Práve naopak – takto som získal dva dni v jednom. Keď začala vojna, spánok počas dňa bol jedinou možnosťou ako som sa mohol vyrovnať s každodennými povinnosťami.“
Posteľový protest Johna Lennona a Yoko Ono
Exitujú rôzne formy protestov, ktoré sa v posledných desaťročiach stali populárnymi: zhromaždenia, pochody, masové demonštrácie, bojkoty,…Viete ale, že ako súčasť protestu boli použité aj postele z masívu? Od 25.marca 1969 strávili John Lennon a Yoko Ono týždeň v posteli v amsterdamskom hoteli. Nenásilná kampaň proti vojne pod heslom „leňošením za mier“ sa niesla v znamení slávnej dvojice, ktorá v posteli diskutovala s novinármi o mieri aj 12hodín denne. Kampaň mala pokračovanie v máji 1969 v Montreale, kde dvojica sedem dní spievala a rozprávala o mieri v hoteli Queen Elizabeth. Samozrejme, že opäť v posteli.
Polnočná siesta – (ne)tradičný stredoveký zvyk
V dnešnej dobe je úplne logické a prirodzené, že človek sa v istú večernú hodinu uloží na spánok a ráno zase vstane. Existujú však určité „spánkové vzorce“, ktoré boli historicky zaužívané, no akosi sa vytratili.
V stredovekej Británii napríklad bolo tradíciou ísť do postele o deviatej večer a spať do polnoci. Po týchto troch hodinách spánku nasledovala tzv. „bdelá hodinka“, teda čas, kedy sa jedlo, čítalo, debatovalo, modlilo, prípadne sa vyrábal masívny nábytok či robili iné činnosti. Predpokladalo sa, že počas tejto prestávky mozog dočasne navyšuje svoju aktivitu a ľudia z toho môžu ťažiť, než sa zase vrátia k spánku až do rána.
Text: PR